woensdag, mei 09, 2007

Black Caesar ****

Regie: Larry Cohen (1973)


Eindelijk deze bekende blaxploitation film eens gekeken en ik heb me er uitstekend mee vermaakt, het is zelfs direct een van mijn favorieten. De film kent dankzij het vele locatie filmen dat lekkere straatgevoel dat de meeste blaxs hebben en wat zo’n essentieel element van het genre vormt. Dat het in wezen een losse remake van de gangster klassieker ‘Little Caesar’ is, maakt helemaal niet uit, want door het te transporteren naar een andere tijd en plaats wordt het op zich een compleet andere film ondanks dat het verhaal grotendeels hetzelfde is en je op dat punt weinig verrassingen kunt verwachten. Cultheld Larry Cohen regisseert met zijn gebruikelijke flair en economische directheid – iedere keer als ik een film van hem zie besef ik me dat ik veel meer van zijn films moet kijken, ik zal ‘Hell up in Harlem’ dan ook maar eens aanschaffen. De muziek van James Brown maakt het helemaal af.

Labels: ,