maandag, december 18, 2006

The Woman in the Window ****

Regie: Fritz Lang (1944)

Ik zit zeer dun in mijn Fritz Lang films dus de uitgekiende mogelijkheid om deze film op het grote doek te zien liet ik niet aan me voorbij gaan. Edward G. Robinson is prima op dreef als getergde professor die verstrikt raakt in een ingewikkelde moordzaak en zich samen met de aantrekkelijke ‘vrouw in het raam’ uit de nesten moet zien te houden. Lang en scenarist Nunnally Johnson weten een bijzonder intelligente misdaadthriller in elkaar te flansen waarbij de kijker constant op het puntje van zijn stoel blijft dankzij de intrigerende ontwikkelingen. Lang’s visuele stijl is ook zeer prettig met enkele complexe camerabewegingen en hier en daar een heerlijk gebruik van spiegels. De film kwam redelijk fatalistisch op me over aanvankelijk (een Lang kenmerk als ik me niet vergis), hoewel het controversiële/relativerende einde hier enigszins afbreuk aan deed; ik ben er ook nog niet helemaal aan uit of ik dit einde de film sterker of zwakker vond maken, verrassend was het in ieder geval. Maar een uitstekende film in ieder geval.

Labels: