maandag, december 18, 2006

Paranoiac ***1/2

Regie: Freddie Francis (1963)

Hoewel deze film in de Hammer Horror Series zit, is dit veel meer een psychologische thriller dan een horrorfilm, maar zeker een uitmuntende wat dat betreft. Een van de sterkste punten vond ik de sfeervolle en bij vlagen erg prettig aanziende zwart-wit fotografie, terwijl de bulk van de Hammer films toch in kleur is. Zoals altijd met die Britse films zijn de acteurs allemaal dik in orde en zo ook hier, waarbij Janette Scott en Oliver Reed de bekendste namen zijn. Normaal gesproken wordt ik al onpasselijk als ik die kop van Oliver Reed zie, maar hier vond ik hem ineens erg goed en zelfs een genot om naar te kijken. Het verhaal met achterklap, intrige en mindfucking deed me soms aan Hitchcock denken, zonder dat ik precies weet waarom. Zonder twijfel een van de beste films die ik tot op heden gezien heb uit de Hammer Studio’s.

Labels: