maandag, december 18, 2006

Frenzy ****

Regie: Alfred Hitchcock (1972)

‘Frenzy’ was jaren geleden ooit de eerste Hitchcock film die ik zag of althans voor een gedeelte zag want mijn 14-jarige geest kon het maar matig boeien allemaal; ik vond het overigens verrassend dat ik nog zoveel beelden herkende van die eerste keer. Nu jaren en vele Hitchcock films later vond ik dit een prima te pruimen film, zonder meer een van Hitch’s meest grimmige films. Veruit de meest besproken scène is uiteraard de verkrachtingsscène waarvoor Hitchcock zeer de tijd neemt en de kijker voyeuristisch medeplichtig maakt, het maakt een interessante vergelijking met bijvoorbeeld ‘Straw Dogs’. Het was allemaal zeer goed om aan te zien, maar ik miste een beetje de echte visuele virtuositeit van zijn meesterwerken, ook al vond ik het moment dat Babs de kroeg uit rende en Hitch ons een gigantische close-up gaf en alle geluid wegdraaide ronduit indrukwekkend; ook even later toen Babs door de moordenaar zijn appartement werd ingeleid met de voor de kijker veelzeggende woorden en de camera zwijgend de trap af en het pand uit ging, toonde de genialiteit van Hitchcock en maakte grote indruk op me. Uiteindelijk maakte de combinatie van die typische humor en de grimmige suspense dit voor mij een uiterst fascinerende film.

Labels: