dinsdag, mei 01, 2007

Twin Peaks Seizoen 2 ***1/2

Tja, dit was eigenlijk precies wat ik ervan verwacht had: tegenvallend. Het is allemaal veel te langdradig, de schrijvers zelf raakten regelmatig de draad kwijt in het aantal verhaallijnen (dit hebben ze ook zelf toegegeven) en regelmatig vroeg ik me af waarom ik er naar zat te kijken. Het punt is dat de serie ten onder ging aan zijn eigen reputatie waardoor de schrijvers ook bijna onopgemerkt slordig konden zijn: ook al wordt er veel niet verklaard of is iets bijzonder onlogisch, dat kon dan geschaard worden onder de ‘Twin Peaks logica’ en daar kun je weer weinig tegenin brengen. Het is alleen jammer dat het vaak vreemd doen om het vreemd doen werd. Dat gezegd hebbende blijven de sterke punten uit het eerste seizoen (muziek, de ‘filmische’ cinematografie, de mallotige combinatie van verschillende sferen, de leuke karakters etc.) natuurlijk ook allemaal aanwezig en heeft het soms nog bijzonder sterke momenten, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat die momenten erg schaars zijn. Ik ben een fervent liefhebber van het eerste seizoen maar eigenlijk voegt dit tweede seizoen totaal niets toe, het doet eigenlijk alleen afbreuk. Maar toch is het soms leuk om te kijken, dat dan weer wel.

Labels: