vrijdag, december 01, 2006

Somewhere in the Night ****

Regie: Joseph L. Mankiewicz (1946)

Ik heb nog steeds bespottelijk weinig films gezien van de beroemde scenarist/regisseur Joseph L. Mankiewicz, maar met iedere film die ik zie voel ik een persoonlijke band, ondanks dat niet iedere film een meesterwerk is wellicht. Dit was mijn eerste Mankiewicz film noir en mijn waardering is nog steeds gestaag groeiende, want dit is een film noir uit de bovenste regionen. Uiteraard zijn de dialogen en het verhaal in iedere Mankiewicz zeer belangrijk en dat is ook een van de speerpunten in deze film: een heerlijk meanderend, vervuild narratief met de nodige spanning en hier en daar zelfs een kwinkslag. Ook Mankiewicz’ reputatie als het gaat om het regisseren van acteurs komt hier goed uit de verf: ik vond de snor van de hoofdpersoon nogal irritant, maar vooral alle bijrollen zijn uitmuntend. Visueel gezien is het typisch noir, zonder dat ik direct opvallende dingen zag, het was gewoon prettig om aan te zien. Een dikke aanrader voor noir fans en de zoveelste uitstekende film binnen de Fox Film Noir reeks.

Labels: ,