woensdag, november 29, 2006

Phantom of the Paradise ***1/2

Regie: Brian DePalma (1974)

Op aanraden van mede DePalma hater kinky queen heb ik deze vroege DePalma toch een kans gegeven en ik kan niet zeggen dat het een slechte keus was. Nee, perfect of meesterlijk is deze film ook niet naar mijn mening. Maar deze film is tenminste iets wat DePalma maar zelden weet te brengen en dat is origineel. Nou ja, origineel, de film jat net zo vrolijk overal wat vandaan, maar hier gaat DePalma eindelijk eens wat verder dan hommage en weet hij een film in elkaar te draaien die gewoon leuk is om te kijken. Het is ook een film waaruit duidelijk DePalma’s sratus als een van de beroemde Hollywoodbrats blijkt, want de film kent duidelijk zijn roots in allerlei oude B- en cultfilms en is er een mooie ode aan. Direct moest ik uiteraard denken aan de allerbeste der freakmusicals ‘Rocky Horror Picture Show’, een film waarbij deze het niet haalt (maar wel eerder gemaakt werd), maar verder kan dit uitstekend op eigen benen staan. De film haalt zijn inspiratie uit zoveel films dat ik er vast nog een aantal gemist heb en ik ben verder te moe en te lui om ze op te noemen, dus ik wil volstaan met deze film gewoon aan te bevelen. Samen met het eveneens interessante (doch eveneens verre van perfecte) ‘Sisters’ is dit mijn bewijs dat Brian DePalma wel iets kan. Toch jammer dat ie het zo weinig laat zien...