woensdag, december 20, 2006

Fever Dreams and Heavenly Nightmares: The Short Films of Chel White ****

Realisatie: Chel White

Zo af en toen zie ik avant-garde films die zo slecht en visieloos zijn dat ik er ronduit depressief van word en begin te twijfelen aan het hele idee van avant-garde kunst. Maar gelukkig zijn er dan ook ineens weer werken die me zo imponeren dat ik dankbaar ben dat ik leef. Experimenteel filmmaker Chel White behoort wellicht niet tot de echte giganten, maar heeft gelukkig meer dan voldoende te bieden om meer dan interessant te zijn.

Het eerste wat me opviel aan deze collectie van 8 korte films was de enorme diversiteit: in niets leken ze vaak met elkaar te maken te hebben, want het varieerde van vreemde poppenanimatie (‘Magda’), tot een ode aan de kopieermachine (‘Choreography for Copy Machine’) en van een man met een wel heel bijzonder relatie met de aarde (‘Dirt’) tot een kijkje in het creatieve proces (A Painful Glimpse into My Writing Process (in less than 60 seconds)). Zijn films maken gebruik van abstracte en poëtische beelden, maar hebben vrijwel altijd menselijke emoties als onderwerp. Stilistisch schiet het ook al alle kanten op, maar Chel White lijkt het talent te hebben om voor ieder onderwerp de juiste stijl te gebruiken. Het meest duidelijk vond ik dit in het voor mij meest indrukwekkende ‘Soulmate’, een 15 minuten durende exploratie van liefde en eenzaamheid: met beelden van een oude vrouw aan haar kaptafel, een man die onder de douche gaat, twee kinky meesteressen, een regenachtige avond, de juiste muziek, een pseudo-amateur manier van filmen en een bijzondere voice-over, weet White een indrukwekkende en bij vlagen zelfs ijzingwekkende film te maken. Een uitstekende collectie films die vermoedelijk meerdere kijkbeurten belonen.

Labels: