maandag, november 06, 2006

The Virgin Spring ****

Regie: Ingmar Bergman (1960)

Ik ben een zeer groot liefhebber van Ingmar Bergman, maar met zijn historische en symbolische films uit de jaren ’50 heb ik nooit veel gekund; mijn passie voor Bergman begint pas met zijn officieuze trilogie. ‘The Virgin Spring’ valt precies op het snijpunt van die twee periodes en verdomd, ik vond het zowaar een mooie film! Zeer mooi vond ik de contrasten tussen de benauwde en schaduwrijke binnenscènes en de weidse, glooiende landschappen van de buitenscènes, waarmee deze film het 'cinematografische meesterwerk' ‘Brokeback Mountain’ met zo’n 45 jaar voor is. De infame verkrachtingsscène is uiteraard naar huidige standaarden niet echt expliciet, maar dankzij de bijna klinische portrettering (geen gebruik van muziek) is het nog steeds een bijzonder memorabele scène. De commentaartrack op de Criterion DVD is een typisch wetenschappelijke: vrij droog, maar wel bijzonder informatief en zeer verhelderend over de Christelijke en heidense thematiek, gebieden waarin ik niet thuis ben. Al met al niet mijn favoriete Bergman, maar hier schijnt al duidelijk de Bergman door waar ik zo van hou.

Labels: