maandag, november 06, 2006

The Devil & Daniel Webster ***1/2

Regie: William Dieterle (1941)

Deze opmerkelijke variant op het Faust thema is zonder meer het kijken waard. Allereerst is er de prachtige rol van Walter Huston als de Duivel uit de titel: soms een beetje overspeeld, maar altijd toch een beetje ingetogen. Ook de bijzondere visuele stijl is zeer de moeite waard, met mooie (Expressionistische) belichting en allerhande visuele trucs en details (ik vond bijvoorbeeld de zwarte sluier bij de dood van Miser Stevens erg leuk gedaan) wat het geheel boven de middelmaat doet uitstijgen. Van de Oscarwinnende muziek van Bernard Hermann vond ik vooral het gebruik van elektronische effecten erg bijzonder. Toch kon de film me niet echt grijpen, ik kan niet eens precies zeggen waarom, maar het verhaal had van mij wat meer psychologische diepgang mogen hebben. Desalniettemin meer dan de moeite van het kijken waard.