maandag, november 06, 2006

2019: After the Fall of New York ***

Regie: Sergio Martino (1983)

Naast de bekende mainstream voorbeelden als ‘Mad Max’ en ‘Escape from New York’ ben ik nauwelijks bekend met dat merkwaardige genre van postapocalyptische films, dus daarom maar eens de lowbudget varianten ervan bekijken en deze scheen bekend te staan als een van de hoogtepunten uit het genre. De film wordt uiteraard bevolkt met allerlei kleurrijk uitgedoste en geschminkte figuren - de make-up en kostuumafdelingen draaien overuren bij dit soort films. De speciale effecten zijn allemaal verre van overtuigend, maar de decors vond ik dan wel weer leuk gedaan. Alle acteurs hebben de emotionele diepgang van een muur en doen hun best om zo stoer mogelijk te kijken, wat ze goed afgaat. Sergio Martino geeft de film zijn kenmerkende kinetische montage waardoor de legio actiescènes prettig vlot worden en de film een vermakelijk tempo kent. Het is sowieso allemaal behoorlijk vermakelijk. Ja, stompzinniger dan dit bestaat er niet, maar ik heb me geen seconde verveeld. Het is dat het vroeg op de avond was, anders had ik nog enkele glaasjes whisky erbij genuttigd en was het feest helemaal compleet geweest.

Labels: ,