woensdag, oktober 25, 2006

La Coda dello scorpione ****

Regie: Sergio Martino (1971)

Mijn eerste giallo van Sergio Martino en wat ik heb ik zitten genieten, want vrijwel alles klopt hier: de muziek van Bruno Nicolai (goed als altijd), dat scenario dat weer alle kanten op schiet behalve de logische, stijlvolle locaties, een beetje seks, wulpse vrouwen en lelijke machomannen. Hoera! Maar vooral de nerveus-energieke regie van Sergio Martino maakt deze film af: met markante gekantelde camerastandpunten, vlotte montage, merkwaardig snelle zooms en relatief veel handcamerawerk was de stijl de perfecte begeleiding van de dreigende en unheimische sfeer die het scenario in zich draagt en werd voor mij de invloed van de film noir op de giallo nog eens onderstreept (merkwaardig op zich dat deze relatie maar zelden wordt gelegd of ligt dat aan mij?). Natuurlijk is de film hier en daar wat knullig en moet je alles met een korrel zout nemen, maar dit is zonder meer een van de beste giallo´s die ik tot op heden gezien heb.

Labels: ,