maandag, november 06, 2006

Ride the High Country ****

Regie: Sam Peckinpah (1962)

Laat ik het maar meteen toegeven: ik ben geen groot liefhebber van het Western genre. Het zal wel iets te maken hebben met die ruwe machocultuur en die verlopen normen en waarden die mij zo weinig zeggen. Maar het is toch een belangrijk genre dus zo nu en dan dwing ik mezelf ertoe wat te kijken en dan wil het vaak nog goed uitpakken ook. Zo ook met deze Peckinpah Western die ik uiterst vermakelijk vond om te kijken. De film wordt vaak genoemd als een hommage aan de Western, maar ik vond het eerder een parodie: de wijze waarop die twee oude baasjes keuvelen over die goede ouwe tijd (die scène waarop ze beiden in pyjama over een verloren liefde ouwehoeren deed mij bijna van mijn stoel afvallen, helemaal dankzij dat lage camerastandpunt), de pompeuze dialogen, het vaak ronduit knullige acteerwerk (die huilscène van dat grietje was hilarisch), de soms matige dubbing, de vaak suffige vechtpartijen, de wijze waarop al die hitsige kerels het net getrouwde grietje bespringen en sowieso de behandeling van het grietje, de dronken rechter, het lang aangehouden shot van de kippen: ik had vaak het gevoel naar een uit de kluiten gewassen B-film te zitten kijken en heb vrijwel constant met een glimlach naar de film gekeken. In hoeverre dit allemaal zo bedoeld was weet ik niet, maar de reputatie van Peckinpah meerekenend zal toch in ieder geval een zeker gedeelte zo bedoeld zijn, lijkt me. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast en is de film gewoon volledig serieus bedoeld. Ook de korte maar duidelijke verwijzingen naar incest (de prekende vader van het grietje) en homoseksualiteit (´the perfect gentleman’) voedden voor mij het gevoel van subversiviteit en parodie. Daarnaast was de film eigenlijk ook volledig vlak en plat, zonder noemenswaardige karakter-­ of plotontwikkeling noch hoogte-­ dan wel dieptepunten, hoewel de geweldige climax er wezen mocht. Het was in ieder geval een totaal andere film dan ik verwacht had, maar wat mij betreft een zeer positieve verrassing.

Labels: ,