dinsdag, oktober 17, 2006

Sciuscià *****

Regie: Vittorio De Sica (1946)

Oh mijn god, rechtstreeks na die merkwaardige Wenders film, zag ik eindelijk ‘Shoeshine’ en ik kan met een gerust hart stellen dat dit een van de meest emotionele filmervaringen van mijn leven was. Het tijdloze verhaal van twee jongetjes die door de maatschappij gecorrumpeerd worden, wordt door Vittorio De Sica met zo’n precisie en compassie verteld dat ik praktisch 90 minuten lang snotterend voor de TV heb gezeten. Een van de grote misverstanden (in de hand gewerkt door quotes zoals deze van Orson Welles: ‘In handling a camera I feel I have no peer. But what De Sica can do, that I can’t do. I ran his ‘Shoeshine’ again recently and the camera disappeared, the screen disappeared; it was just life…’) over het Italiaanse Neorealisme is dat die films de emoties van de kijker niet manipuleren net zoals Hollywoodfilms dat doen, maar ‘Sciuscià’ maakt zeer duidelijk dat dit echt een misverstand is (de formidabele commentaartrack van Bert Cardullo heldert deze misverstanden overigens ook op en deze DVD van Masters of Cinema is dan ook een weergaloze introductie voor mensen die de Neorealistische stroming niet kennen). Hoewel Welles uiteraard gelijk heeft dat de stijl van De Sica niet de aandacht op zich vestigt, gebruikt hij zeker wel ieder instrument tot zijn beschikking om de emoties van het verhaal zo goed mogelijk eruit te laten komen; montage, compositie en zelfs het gebruik van muziek (hoewel De Sica altijd geclaimd heeft dat deze muziek tegen zijn zin is toegevoegd) worden ingezet om impact van de film zo groot mogelijk te laten zijn en dat is nu precies de kunst die De Sica als geen ander verstond. En ik kan niet anders zeggen dan dat deze impact gigantisch is. De film kent eigenlijk geen saai moment en dit is zonder meer de beste en meest aangrijpende Neorealistische film die ik tot op heden gezien heb.

Ik wil iedereen met een beetje gevoel voor film, of beter gezegd: met überhaupt een beetje gevoel aanraden om de DVD van Masters of Cinema zo snel mogelijk aan te schaffen.

Labels: ,