woensdag, augustus 23, 2006

White of the Eye ***1/2

Regie: Donald Cammell (1987)

Mede dankzij aanraden van Wizz-Art en dankzij de reputatie van Donald Cammell heb ik deze film bekeken en het was zeker geen teleurstelling. De film is feitelijk in wezen een recht toe recht aan seriemoordenaar film, maar dan met enkele significante verschillen. Allereerst is er de prettige visuele stijl, want Cammell weet het geheel op uitstekende wijze in beeld te brengen, waarbij ik vooral de eerst moordscène bijzonder sterk vond in het gebruik van suggestieve camerabewegingen welke point of view shots bleken te zijn. Helaas weet niet de gehele film echter dit hoge niveau te houden, maar het blijft gelukkig interessant. Daarnaast is de film echter opmerkelijk bruut in sommige scènes en zijn bepaalde momenten behoorlijk onconventioneel te noemen, wat niet vreemd is gezien de bizarre reputatie van Cammell (de man schoot zichzelf door het hoofd terwijl hij zich een spiegel voorhield om op deze wijze zijn eigen leven te zien wegglijden). Ik had van mijn eerste Cammell weliswaar iets meer verwacht, maar ik wil ‘Performance’ en ‘Demon Seed’ nu wel erg graag zien.

Labels: