woensdag, augustus 23, 2006

Spiklenci slasti ***1/2

Regie: Jan Svankmajer (1996)

Bijna als regel vind ik de korte films van Jan Svankmajer beter dan zijn speelfilms, welke doorgaans te lang duren naar mijn mening en Svankmajer kan beter gedoseerd genomen worden. Ik had het gevoel bij ‘Alice’ en zijn laatste ‘Lunacy’ en nu ook bij ‘Spiklenci slasti’, ‘oftewel Conspirators of Pleasure’ in het Engels. De surrealistische humor is uiteraard weer volop aanwezig en de hele film had enkel uit het brein van Svankmajer kunnen komen, allemaal helemaal niets mis mee. Maar hij duurt te lang. Ook jammer vind ik dat Svankmajer zijn gepatenteerde en hoogst invloedrijke animatie ook in deze film een zeer kleine rol toebedeelt, had meer gemogen van me. De film is allemaal zeker niet vervelend, maar ik blijf zijn shorts zijn beste werk vinden.