dinsdag, maart 07, 2006

Recreation ***1/2

Realisatie: Robert Breer (1954-1997)

Deze compilatie was mijn eerste kennismaking met de werken van Robert Breer. Wie? Robert Breer. Het zal de gemiddelde filmkijker niet zoveel zeggen, maar in avant-garde kringen is Breer een gigant. Het was voor mij dus zo ongeveer hetzelfde als mijn eerste ervaring met een Bergman, Godard, Kubrick of Spielberg om maar wat te noemen. Breer’s werken bestaan hoofdzakelijk uit abstracte animatie, voornamelijk handgetekend en ik ben best wel dol op abstracte animatie. Maar helaas was de ervaring niet de extase waarop ik gehoopt had. Er zaten zeker hele mooie dingen in, maar vooral naar het einde toe begon ik ernstige concentratieproblemen te vertonen, waardoor ik de films nog maar nauwelijks in me op kon nemen. Ik moet het allemaal nog eens kijken.

Labels: