vrijdag, juli 13, 2007

Shuji Terayama Collection Vol. 1

The Cage (1962-69)

Tja, soms zie ik iets wat me fascineert zonder dat ik kan uitleggen waarom. Een serie op het oog ongerelateerde beelden, gefilmd met een groene kleurenfilter en een wazige soundtrack. Meer was het niet, maar ik vond het merkwaardig mooi om te zien, vraag me echter niet waarom.

The War of Jan-Ken-Pon (1971)

Hier kon ik dan weer helemaal niets mee. Twee merkwaardig verkleedde figuren mishandelen en vernederen elkaar wat in een soort schuur, terwijl mensen door een raam toekijken en een Nazi toespraak te horen is op de soundtrack. Had sterk het gevoel dat ik de benodigde achtergrondinformatie miste, want het voelde politiek aan, maar heb geen idee hoe of wat verder. Nooit geweten overigens dat er zoveel zand en keien in een onderbroek passen.

Butterfly (1974)

Alsof Frans Zwartjes met de belichting van Mario Bava een remake van Jack Smith’s ‘Flaming Creatures’ gemaakt heeft. Niet dat er ook maar een ziel is die zich met deze informatie iets kan visualiseren vermoedelijk, maar zo zag dit bizarre schouwspel er ongeveer uit. Want bizar was het en een schouwspel ook. En mooi bovendien, de mooiste film van deze DVD.

Laura (1974)

Een soort erotische stand-up comedy waarin drie wulpse dames het filmpubliek toespreken en als er iemand van het publiek de film instapt en ontkleed wordt door de dames zijn de spreekwoordelijke rapen gaar. Latenachts waanzin.

Labels: , ,