dinsdag, juli 10, 2007

Lightning over Water **1/2

Regie: Wim Wenders (1980)


Zoals sommigen wellicht weten ben ik dol op de films van Nicholas Ray, dus deze film wilde ik al tijden zien, maar ik heb echt geen idee wat ik ermee aan moet. Wenders wilde een film maken samen met en over Nicholas Ray toen deze op het einde van zijn leven liep wegens kanker, iets op zich erg toepasselijk is voor de immer graag in de schijnwerpers staande Ray. Het geheel is echter allemaal nogal stuurloos, iets wat men tijdens het filmen ook wist en ook logisch is omdat de gezondheid van Ray tijdens de opnames nog eens drastisch achteruit ging, maar omdat men vond dat de film er persé komen moest ging men toch door. Ik had er graag een aangrijpende, dappere en opmerkelijke film in gezien, maar veel meer dan een stervende oude Ray die hier en daar wat brabbelt zag ik hier helaas niet in, soms pijnlijk grenzend aan zelfverheerlijking.

Labels: ,