woensdag, juli 04, 2007

La Ragazza Che Sapeva Troppo ****1/2

Regie: Mario Bava (1963)

Deze film bestaat blijkbaar in twee versies, de meer humoristische Engelstalige onder de titel ‘The Evil Eye’ en de Italiaanse welke ik nu gezien heb, met de Hitchcock parodietitel ‘The Girl Who Knew Too Much’ (Bava heeft zelfs een Hitchcock cameo). Vergelijken kan ik niet, maar dit is met stip een van mijn favoriete Bava films! Velen noemen dit de allereerste giallo en het bevat inderdaad erg veel elementen ervan, dus liefhebbers weten wat ze dan ongeveer kunnen verwachten. Dat Bava met kleuren de meest sublieme dingen kon doen wist ik al, maar wat hij hier met zwart-wit doet grenst aan het ongelooflijke: de composities, de camerabewegingen en belichting zijn om te huilen zo mooi. Sommige scènes, zoals enkele op de Spaanse Trappen en de sequentie met de zwaaiende lampjes in het witte appartement behoren simpelweg tot de mooiste die ik ooit gezien heb – ik zou mijn linkervoet willen geven om dit eens in de bioscoop te zien. Of het echt een ultiem meesterwerk is weet ik nog niet, soms voelde de film wat wisselvallig aan, een gevoel wat herhaaldelijke kijkbeurten en het zien van de Amerikaanse variant wellicht kan wegnemen. Ik had Mario Bava reeds erg hoog zitten en dat wordt met dit soort films enkel meer.

Labels: