woensdag, april 25, 2007

Det Hemmelighedsfulde X ****1/2

Regie: Benjamin Christensen (1914)

Ik vind het altijd wat moeilijk om iets zinnigs over zwijgende films te zeggen omdat ik er simpelweg niet zoveel context bij heb als gewoonlijk. Van regisseur Benjamin Christensen, de meest beroemde Deense regisseur van de stomme film, had ik eerder de indrukwekkende heksenfilm ‘Häxan’ (1922, beschikbaar op Criterion) gezien dus ik was zeer benieuwd naar zijn debuutfilm, ‘Sealed Orders’. En ik vind het een geweldige film! Christensen was niet alleen regisseur van zijn films, maar ook producent en scenarist en speelde bovendien vaak de hoofdrol en hij is een bijzonder charismatische figuur, wat al direct een pluspunt is van deze film. Maar ook visueel vond ik het erg mooi, vooral het gebruik van licht en schaduwen maakte grote indruk op me. Normaal interesseert het verhaal me niet zo, maar hier vond ik het zeer interessant: lekker dramatisch aangezet zonder al te ver door te slaan en bovendien gevat in allerlei zeer expressieve beelden – zo was het shot waarin de jongen in silhouet voor een raam met zijn handen in de lucht zit te bidden bijna iconisch van aard. De intense climax zet je helemaal op het puntje van je stoel, niet in de laatste plaats dankzij de heftige pianobegeleiding op de DVD. Ik heb bijzonder genoten van deze film en wil hem iedereen aanraden.

Labels: ,