woensdag, september 12, 2007

Der Krieger und die Kaiserin ***

Regie: Tom Tykwer (2000)


Mijn eerste Tykwer film, regisseur van ‘Lola Rennt’. Ik vond het typisch voor vrijwel alle moderne Europese films: onnodig traag en bezwijkend onder zijn eigen zwaarheid en pretenties. Alles lijkt saai te moeten zijn. Nu was de klassieke Europese cinema van een Antonioni of Bergman ook niet bepaald flitsend, maar de films leverden iets wat nog echt uniek was, kwaliteiten die ik bij de hedendaagse Europese films maar zelden tegenkom. Visueel lijkt Tykwer wel wat te kunnen, hoewel ik het soms onnodige krachtpatserij vond en van een stijl kan ik sowieso nog niet spreken. Echter vooral het scenario vond ik een overdadig geforceerde poging tot ‘iets anders’, een poging die mij tegen de haren instreek.

Labels: