woensdag, september 06, 2006

Volver ****1/2

Regie: Pedro Almodóvar (2006)

Ik had veel verwacht van deze en kreeg uiteindelijk vrijwel alles wat ik verwachtte. In het begin bekroop me echter een naar gevoel van onbehagen, omdat ik geen idee had waar de film nu precies heen wilde en het geheel leeg aanvoelde. Naarmate de film vorderde kreeg ik gelukkig in de gaten dat het juist helemaal in de opbouw van de film paste. De groteske uitzinnigheid die Almodóvar in het verleden zo vaak tentoonspreidde is hier zo goed als afwezig, ook al weet hij enkele malen zijn bizarre trekjes in kleine scènes of uitspattingen te verweven, maar op dergelijke kleine hints na is ‘Volver’ zijn meest volwassen en ingetogen film tot op heden. In het verleden verviel hij iets te vaak in onevenwichtigheid: bijzondere ideeën heeft ie altijd in overvloed gehad, maar te vaak wilde hij te veel van die ideeën in een film proppen, waardoor de balans zoek was en het geheel vaak rammelend aanvoelde. Ik ben zeker een groot liefhebber van zijn campy kant, maar de zelfverzekerdheid waarmee Almodóvar deze film opbouwt en tot zijn bijzondere conclusies stuwt, dwong groot respect af bij mij. Ik kreeg het gevoel alsof hij zichzelf nu eindelijk bewezen had voor de wereld en nu al zijn ervaring naar ‘Volver’ bracht, zonder die drang om zich steeds te moeten bewijzen. Nu is dit een koers die hij uiteraard al vanaf ‘Life Flesh’ ingezet had (iedere daaropvolgende film leek een stap voorwaarts) en die koers komt tot zijn voorlopige conclusie met ‘Volver’. Het enige minpunt dat ik zou kunnen verzinnen is dat de film voor Almodóvar begrippen visueel wat tam is, maar wellicht was dit een bewuste keuze, volledig in lijn zijnd met de rest van de ingetogen sfeer.

Daarnaast moet ik een speciaal woord besteden aan Penelope Cruz. Ik heb altijd een enorme schijthekel gehad aan deze pedante huilkut, maar in deze film was ze ineens op miraculeuze wijze getransformeerd tot een bloedmooi wijf dat kan acteren. Het zien van Penelope in deze film doet mij ineens sterk twijfelen aan mijn geaardheid… nou, dat misschien ook weet niet, maar you get the point. Ik moet nog helemaal bijkomen van ‘Volver’ en ik weet weer waarom Pedro Almodóvar een van mijn favoriete regisseurs van het moment is.

Labels: