dinsdag, september 05, 2006

Eric Rohmer

La Boulangère de Monceau (1963) **1/2

De eerste van de zes ‘Moral Tales’ van Eric Rohmer is een 20 minuten durende lowbudget toestand waarin hij vrijwel al zijn typische trekjes tentoon spreidt. Het was te kort om te vervelen en wellicht dat ik na het zien van het latere werk dit werkje kan waarderen.

La Carrière de Suzanne (1963) **

De tweede ‘Moral Tale’ is feitelijk een langere versie van de eerste, ditmaal krap een uur. En ik begon me direct stierlijk te vervelen. Wat iedereen altijd als de sterke kanten van Rohmer noemt, dat zijn voor mij meteen de meest oninteressante kanten: film blijft voor mij een visueel medium en Rohmer kan nog zoveel pleiten wat ie wil voor een Talking Cinema, maar dit is voor mij echt Pratende Hoofden. We blijven hopen dat de andere films mij nog over de streep gaan trekken wat betreft Rohmer, maar ik heb er een hard hoofd in.

Labels: ,