donderdag, januari 26, 2006

The Savage Innocents ***1/2

Regie: Nicholas Ray (1959)

Tja, wat een… uhm bijzondere en opmerkelijke film. Deze film maakte Nicholas Ray zo’n beetje wat later in zijn carrière, op het moment dat hij zich steeds meer van Hollywood begon los te maken en net voordat hij volledig los begon te slaan en hij films ging maken met studenten in een commune. Dit is in mijn ogen op geen enkele wijze een meesterwerk, maar verder op iedere wijze een bijzondere en opmerkelijke film. Dat ie bij zijn release volledig genegeerd werd is logisch, maar zeker niet terecht. Ik vraag me enkel wel af of deze film interessant is voor mensen die het oeuvre van Nicholas Ray (en diens hele leven) verder niet kennen, ik denk namelijk totaal niet. Iemand die namelijk niet op de hoogte is van de ontwikkeling van diens carrière kan zich vermoedelijk maar moeilijk voorstellen dat dit dezelfde man is als de figuur die ‘Rebel Without a Cause’ maakte. Gelukkig ben ik redelijk goed op de hoogte van Ray en kon ik dus zeker de schoonheid van dit werk inzien. Waar echter sowieso niet moeilijk de schoonheid van in te zien is, is de DVD van Masters of Cinema, want deze is wederom uit de kunst. En dan heb ik het toch voornamelijk over het audiocommentaar van Bill Krohn en David Ehrenstein. Ik wist wel zo’n beetje wat ik van die twee moest verwachten en ze losten mijn verwachtingen volledig in: een perfecte combinatie van een enorme filmkennis en daarnaast ontzettend veel humor. Dat Ehrenstein met de meest briljante one-liners op de proppen kan komen wist ik al, van Krohn iets minder, maar die doet niet onder voor Ehrenstein. Dit is nu al een van de beste audiocommentaren van het jaar en enkel daarvoor alleen al de moeite waard!

Labels: ,