woensdag, oktober 04, 2006

Abel ****1/2

Regie: Alex van Warmerdam (1986)

Na de overweldigende ervaring van ‘Zwartboek’ heb ik toch eindelijk maar eens besloten om mijn irrationele aversie jegens de Nederlandse film aan de kant te schuiven en heb ik me eens gestort op Alex van Warmerdam. En zo blijkt het maar weer dat terwijl je in alle hoeken van de wereld goede films probeert te vinden, de juweeltjes ook in je eigen achtertuin liggen. Want wat smaakt ‘Abel’ naar meer! Uiteraard is er de absurde humor waar van Warmerdam om bekend staat (zoveel wist ik nog wel), maar ook visueel blijkt hij een begenadigd artiest, ongetwijfeld zeer geholpen door zijn grafische achtergrond. De decors waren mijns inziens namelijk het absolute hoogtepunt van deze film: de ene keer volledig minimalistisch en bijna abstract, dan weer overdadig geornamenteerd. In combinatie met de werkelijk fantastische belichting levert dit een indrukwekkende sfeer op, wat de absurdistische humor perfect ondersteund. Daarnaast trakteert van Warmerdam ons op allerlei mooie tableaushots en visuele grappen waar Jacques Tati trots op geweest zou zijn. De acteurs zijn allemaal ook nog eens allemaal om door een ringetje te halen en alles samen maakt ‘Abel’ simpelweg een van de meest originele en beste Nederlandse films die ik ooit gezien heb.

Die Alex van Warmerdam box is een geschenk uit de hemel.

Labels: