dinsdag, september 19, 2006

The Postman Always Rings Twice *****

Regie: Tay Garnett (1946)

John Garfield en Lana Turner zijn in deze eerste verfilming het verliefde stel dat probeert de echtgenoot uit de weg te ruimen. Ik heb de Nicholson/Lange remake in geen tijden meer gezien dus echt vergelijken kan ik niet (hoewel ik me kon herinneren dat die remake behoorlijk veel seks bevatte, iets wat hier uiteraard niet kon), maar ik weet wel dat deze film een ijzersterke is. Het scenario is heerlijk complex en vol met onderhuidse spanning en regisseur Tay Garnett geeft de film die prettige klassieke studioregie. John Garfield deed mij hier wederom aan Gene Kelly denken en Lana Turner is…nu ja… gewoon Lana Turner. ‘The Postman Always Rings Twice’ is zonder twijfel een van de beste film noirs die ik ooit gezien heb.

Labels: