maandag, mei 01, 2006

Terror ****

Regie: Norman J. Warren (1978)

Ja natuurlijk is deze film overduidelijk geïnspireerd door Argento’s ‘Suspiria’. Maar als iets zul degelijk jatwerk betreft dan kan mij dat geen bal schelen, want wat heb ik me vermaakt met deze horrorfilm! Net zoals zijn vermaarde voorganger kent ook ‘Terror’ een scenario dat zo plat is als een dubbeltje, waarin van alles gebeurt wat gewoon nergens wordt uitgelegd of verklaard. Maar dit is 80 minuten lang non-stop spanning en smerigheid, precies zoals ik het graag zie. Ook visueel gezien is dit een prima filmpje, waarin allerlei leuke dingen gedaan worden met de belichting. Kunstzinnig verantwoord? Waarschijnlijk niet, maar het werkt als de beste. Je kunt allerlei zaken bekritiseren in deze film, maar dit is typisch een geval van jezelf overgeven aan de ervaring en als je dat doet krijg je er een klein genremeesterwerk voor terug. Die scène met die auto in die boom zal ik niet licht vergeten in ieder geval! ‘Terror’ is met afstand de beste Warren film die ik tot op heden gezien heb en alleen deze film is al reden genoeg om de Norman J. Warren Collection aan te schaffen.

Labels: